Sprawdź nasze aktualne promocje! Zapisz się do newslettera i otrzymaj 10% rabatu na pierwsze zakupy. 

Producenci
Czym jest immunologia i immunomodulacja 0
Czym jest immunologia i immunomodulacja

IMMUNOLOGIA I IMMUNOMODULACJA

Immunologia to nauka zajmująca się budową i funkcjonowaniem układu odpornościowego. W centrum jej zainteresowania znajduje się działanie mechanizmów obronnych organizmu przeciw szkodliwym czynnikom zewnętrznym i wewnętrznym, czyli np. bakteriom, wirusom, grzybom, toksynom i procesom nowotworowym. Immunologia odgrywa bardzo ważną rolę w diagnostyce, zapobieganiu i leczeniu wielu chorób. Badania immunologiczne pozwalają wykryć przyczynę między innymi problemów z donoszeniem ciąży (konflikt serologiczny, poronienia nawykowe), niepowodzeń transfuzjologii czy chorób o naturze autoimmunologicznej.

 

Układ immunologiczny

Układ odpornościowy (immunologiczny) to fascynujący świat wzajemnie połączonych substancji, komórek i tkanek oraz związanych z nimi procesów biochemicznych. Nasz organizm jest nieustannie bombardowany przez niezliczone ilości drobnoustrojów. Bez właściwej ochrony immunologicznej chorowalibyśmy bez przerwy.

Funkcjonowanie układu odpornościowego zależy od wielu czynników. Należy do nich np. zawartość w organizmie składników odżywczych, witamin i minerałów, właściwy poziom immunoglobulin, sprawne działanie tkanek i narządów tworzących układ immunologiczny, odpowiednia kondycja ciała oraz styl życia. Nie każdy jednak wie, że na układ immunologiczny można wpływać za pomocą tzw. immunomodulatorów.

Czym są immunomodulatory

Immunomodulatory to substancje wywierające określony wpływ na system immunologiczny. Mogą to być zarówno produkty naturalne, jak i syntetyczne. Za pomocą naturalnych immunomodulatorów możemy wspierać naszą odporność każdego dnia. Poniżej omówimy niektóre z nich.

 

NATURALNE IMMUNOMODULATORY POCHODZENIA ROŚLINNEGO

Laktoferyna 

To białko pozyskiwane z serwatki oraz odtłuszczonego mleka. Wykazuje synergistyczne działanie na układ odpornościowy, hamuje adsorpcję patogenów do atakowanych przez nie komórek poprzez blokadę receptorów komórkowych patogenów i uniemożliwia ich wiązanie z komórką, aktywizuje fagocytozę, ma działanie immunotropowe.

Kurkumina 

To barwnik z grupy polifenoli, pozyskiwany z kłączy kurkumy (ostryżu długiego). Posiada silne właściwości przeciwutleniające i jest naturalnym środkiem przeciwzapalnym. Zwiększa poziom glutationu w organizmie, hamuje aktywność  cytokin prozapalnych, takich jak IL-1beta, IL-6, IL-12, TNF-alfa i IFN-gamma oraz powiązane szlaki sygnalizacyjne JAK-STAT i NF-kappaB w komórkach odpornościowych. Ze względu na swoje właściwości może być wykorzystywana w terapii chorób autoimmunologicznych.

Imbir 

To roślina od wieków stosowana w ziołolecznictwie, działa przeciwzapalnie i przeciwbólowo. Kłącza imbiru zawiera 6-gingerol, substancję o silnych właściwościach antyoksydacyjnych oraz hamukjących aktywność enzymu COX-2. Enzym ten bierze udział w syntezie silnych aktywatorów procesów zapalnych (m.in. prostaglandyny – PGE2). Gingerole wykazują zdolność do obniżania aktywności prostaglandyn, hamowania cytokin prozapalnych TNF-α i IL-2, ekspresji IL-2 przez limfocyty T, ekspresji genu IL-2, a także zwiększają wrażliwość komórek NK na IL-2.Imbir z powodzeniem wspomaga organizm w walce z przeziębieniem, grypą, czy reumatyzmem.

Żeń-szeń prawdziwy 

Podobnie jak imbir, od wieków stosowany w naturalnej medycynie. Bogaty w saponiny, które wpływają na stymulowanie odpowiedzi swoistej przeciwko patogenom, pomaga zwalczać infekcje. Ekstrakt z żeń-szenia stymuluje proliferację limfocytów T, aktywność fagocytarną makrofagów i neutrofilii, pobudza makrofagi do produkcji cytokin IL-12, TNF-α i IL-1β oraz nasila aktywację komórek NK12.

Czosnek pospolity  

To znany i stosowany od najdawniejszych czasów. Jest naturalnym antybiotykiem dzięki zawartości alliacyny. Działa przeciwgrzybiczo, przeciwbakteryjnie, ale także przeciwmiażdżycowo, przeciwzakrzepowo, przeciwzapalnie, obniża stężenie glukozy we krwi i regulujące ciśnienie. Właściwości immunomodulujące czosnku wynikają ze stymulowania aktywności komórek NK, pobudzania fagocytozy makrofagów i aktywowania odpowiedzi limfocytów na cytokiny. Pomimo swoich antybakteryjnych właściwości czosnek korzystnie wpływa na florę bakteryjną jelit, która stanowi naturalną barierę ochronną przeciw chorobotwórczym drobnoustrojom.

Propolis 

To naturalny biologiczny kompleks wytworzony przez pszczoły z pyłku kwiatów. Składa się z pyłku kwiatowego, roślinnych substancji żywicznych, wosku pszczelego, substancji lotnych i garbnikowych oraz wydzieliny gruczołowej pszczół. Związki obecne w propolisie to między innymi naturalne antybiotyki, flawonoidy, węglowodory, mikroelementy, enzymy i alkohole triterpenowe. Wyciągi z propolisu charakteryzują się silnym działaniem przeciwutleniającym, uspokajającym, przeciwzapalnym, chronią komórki wątroby, zwalczają drobnoustroje oraz stymulują układ odpornościowy. Propolis znalazł swoje zastosowanie w leczeniu ran skóry i śluzówki.

Aloes 

Roślina o mięsistych liściach, z której pozyskuje się żel i sok aloesowy. Sok stosowany jest do wytwarzania preparatów immunostymulujących, a miąższ wykorzystywana jest do leczenia gojących się ran, oparzeń, czy stanów zapalnych śluzówki, np. żołądka. Produkty otrzymywane z liści aloesu mają działanie przeciwzapalne, przeciwbakteryjne, przeciwwrzodowe, przeciwbólowe. Aloes jest dobrym źródłem kwasu foliowego, witamin z grupy B oraz mikroelementów (żelaza, wapnia, magnezu, manganu i potasu). Wykazuje także wysoką zawartość polisacharydów, które wpływają na wydzielanie interleukiny IL-1 i IL-6, TNF-α (czynnika martwicy nowotworu) oraz interferonu INF-γ, które stymulują wzrost fibroblastów i zwiększają zdolności makrofagów do fagocytozy.

Grzyby lecznicze 

Stosowane w tradycyjnej medycynie wschodniej zasługują na szczególną uwagę ze względu na zawartość między innymi beta-glukanów, które pobudzają do działania system immunologiczny, zwłaszcza makrofagi. Beta-glukany nasilają fagocytozę makrofagów oraz stymulują wydzielanie mediatorów stanu zapalnego: interleukiny-1, interleukiny-9 i TNF (czynnik martwicy nowotworów).

 

IMMUNOMODULUJĄCY WPŁYW PROBIOTYKÓW

Oprócz substancji dostarczanych z zewnątrz każdy z nas posiada w jelitach armię bakterii będących częścią układu immunologicznego. Możemy wzmacniać mikrobiom jelitowy przyjmując odpowiednie probiotyki. Probiotyki warto także wesprzeć odpowiednimi prebiotykami, czyli substancjami będącymi pożywką dla bakterii. Do takich substancji należy np. błonnik pokarmowy, pektyny pozyskiwane z owoców lub skrobia oporna. Działanie probiotyków jest uzależnione od szczepu i charakterystycznych dla niego właściwości. Wpływ probiotyków na układ immunologiczny opiera się na pobudzaniu komórek układu odpornościowego do produkcji cytokin, indukowaniu produkcji przeciwciał sIgA, pobudzaniu limfocytów T, ograniczaniu ekspresji mediatorów reakcji alergicznych oraz uszczelnianiu bariery jelitowej. Wpływają także na utrzymanie równowagi cytokin Th1/Th2/Th17, przez co wywierają pozytywny efekt na przebieg reakcji alergicznych i zapalnych.

Odpowiednia podaż probiotyków i prebiotyków wpływa na obniżenie ryzyka zakażeń w przewodzie pokarmowym, zaburzeń motoryki jelit, a także pomaga utrzymać zdrową mikrobiotę w jelitach.

 

Jeśli chcemy skontrolować pracę swojego układu immunologicznego, warto sprawdzić jego ogólną wydolność poprzez kontrolę między innymi poziomu limfocytów z różnych grup, cytokin, komórek NK. Bardzo istotny jest właściwy poziom witamin i składników mineralnych w organizmie, bez których układ immunologiczny nie funkcjonuje prawidłowo. Zbadanie ewentualnych niedoborów pozwala na właściwą i celowaną terapię suplementacyjną, a także ułożenie odpowiedniej diety wspierającej immunologię. W celu dobrania właściwej probiotykoterapii pomocna jest analiza mikrobiomu jelitowego oraz kontrola ogólnego stanu jelit, które stanowią największy narząd układu immunologicznego.

 

mgr Magdalena Depka Prądzyńska

Diagnosta 

Bibliografia:

  1. Dymarska E. (2016), Czynniki modulujące układ immunologiczny człowieka, „Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy” 19(2)/2016.
  2. Dymarska E., Grochowalska A., Jaskuła-Błaszak M., Porażka J., Krauss H., Chęcińska- -Maciejewska Z. (2017), Wpływ sposobu odżywiania na układ odpornościowy w różnych grupach wiekowych, „Problemy Higieny i Epidemiologii” 98(1), s. 63–72.
  3. Dymarska E., Grochowalska A., Krauss H. (2013), Wpływ sposobu odżywiania na układ odpornościowy. Immunomodulacyjne działanie kwasów tłuszczowych, witamin i składników mineralnych oraz przeciwutleniaczy, „Nowiny Lekarskie” 82, 3, s. 222–231.
  4. Krzysik M., Biernat J., Grajeta H. (2007), Wpływ wybranych składników odżywczych pożywienia na funkcjonowanie układu odpornościowego, Cz. II. Immunomodulacyjne działanie witamin i pierwiastków śladowych na organizm człowieka, „Advances in Clinical and Experimental Medicine” 16, 1, s. 123–133.
  5. Kwiecień M., Winiarska-Mieczan A. (2011), Czosnek jako zioło kształtujące właściwości prozdrowotne, „Problemy Higieny i Epidemiologii” 92(4), s. 810–812.
  6. Nowak A., Śliżewska K., Libudzisz Z. (2010), Probiotyki – historia i mechanizmy działania, „Żywność. Nauka. Technologia. Jakość” 4(71), s. 5–19.
  7. Zegan M., Michota-Katulska E., Gałązka M., Sińska B., Kucharska A. (2013), Suplementy diety i żywność stosowana w celu wspomagania odporności – badania pilotażowe, „Problemy Higieny i Epidemiologii” 94(4), s. 910–914.
  8. Żurowska K. 2010. Grzyby, rośliny, beta- glukany – tajemnica poprawy odporności. Medycyna Estetyczna i Anti- Aging 1: 40- 42.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl